Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Å gi medisiner til barn

Det er ikke alltid lett for små barn å forstå hvorfor de må ta medisiner. Med enkle teknikker og litt tålmodighet kan det bli lettere å få i barnet medisin.

Visste du at

• Det er alltid viktig å lese pakningsvedlegget før du gir medisinen til barnet.
  • Det er viktig å bruke måleredskap for å sikre rett dose. Slike måleredskap får du på våre sykehusapotek. Ikke bruk skjeer eller annet du har hjemme. Det kan føre til unøyaktige doser av medisinen.

• Nesedråper og -spray virker bedre om du pusser nesen først.
  • Smeltetabletter kan svelges med eller uten væske.
  • Kald mikstur smaker mindre enn temperert væske.
  • Når et spedbarn skal ha medisin, bør du la barnet sitte eller halvt ligge på fanget ditt. Bruk doseringssprøyte til å sprøyte inn medisiner på innsiden av kinnet, litt langt bak, slik at barnet svelger medisinen og ikke spytter den ut.

• Til litt større barn (fra omkring ett år) kan du fortelle at han/hun må ta medisinen for å bli frisk, og at medisinen kan smake litt rart. Premier barnet med trøst , ros eller med noen barnet ønsker å spise eller drikke etter at medisinen er tatt. En bør ikke blande medisinen i mat eller drikke. Syke barn har ofte dårlig appetitt. Dersom de ikke spiser eller drikker hele porsjonen, får de ikke i seg riktig dose medisin. Vær også oppmerksom på at vond medisin i god mat kan gi barnet avsmak for denne maten senere.

• Dersom barnet kaster kraftig opp like etter at det har tatt medisinen, er det risiko for at medisinen ikke er tatt opp i kroppen. Du må da vurdere å gi barnet en ny dose medisin. Dersom det har gått mer enn en halvtime, eller dersom det er lite oppkast, er det som regel ikke nødvendig å gi ny dose. Dersom barnet står på faste medisiner og kaster opp og/eller har diaré, bør du kontakte fastlege for å få råd om dosering.

• Sykehusapoteket anbefaler

Medisinen finnes i ulike former. Spør apoteket hva som finnes av ulike former og be om hjelp til å finne den formen som er best for ditt barn.

Ulike former for medisiner

Noen medisiner finnes i flytende form, slik at det er lettere å svelge for barn. Bruk alltid doseringssprøyte, måleskje eller målebeger for denne typen medisin. Du får måleredskap hos oss.

Det kan være vanskelig for små barn å svelge tabletter. Noen tabletter kan knuses eller deles og blandes med for eksempel syltetøy, most frukt (banan), yoghurt, is eller lignende. Les pakningsvedlegget og spør oss på sykehusapoteket om råd.

Det kan være vanskelig for små barn å svelge kapsler. Noen kapsler kan åpnes og innholdet kan blandes ut i litt mat eller væske. Les pakningsvedlegget og spør oss på sykehusapoteket om råd.

Smeltetabletter løser seg raskt på tungen og er ofte tilsatt smaksstoff. Denne formen for medisin blir ofte benyttet når barnet har problemer med å svelge tabletter.

Brusetabletter blir oppløst når de kommer i kontakt med vann. Denne formen for medisin blir ofte brukt når barnet har problem med å svelge tabletter.

Dette er en egnet form for medisiner dersom barnet kaster opp, er svært sykt eller ikke klarer å svelge tabletter eller miksturer. Husk å holde rumpeballene til barnet en stund etterpå, slik at stikkpillen ikke glir ut igjen. Det kan være mindre ubehagelig å sette den butte enden inn først.

Dersom det er puss i øyet, kan det være lurt å fjerne dette med en tupfer eller en Mesoft-kompressor fukta i saltvann eller rent lunkent vann. Da virker øyendråpene bedre.

For at nesedråpene skal komme til der de skal virke, bør barnet ligge på ryggen med hodet lett bøyd bakover. Ved bruk av nesespray skal barnet sitte med hodet lett fremoverbøyd før en sprayer rett inn i nesen.

Dersom små barn skal ha inhalasjonsspray, må en bruke et inhalasjonskammer. Sykehus, lege eller apotek kan gi foreldre opplæring i riktig bruk av inhalasjonsmedisin.

Last ned brosjyren "Slik vil jeg ta medisinen min" (PDF)

Se også: Gode råd når barnet ditt skal ha medisin, (Apotekforeningen)

Er allmenntilstanden dårlig eller du mistenker alvorlig sykdom, bør du kontakte lege.

Sist oppdatert 26.04.2024